%0 Journal Article %T تأثیر هدف‌مندی یارانه‌ها بر بازار فرآورده‌های چوبی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های کشور %J نشریه جنگل و فرآورده های چوب %I دانشگاه تهران %Z 5052-2008 %A بیات کشکولی, علی %D 2014 %\ 04/21/2014 %V 67 %N 1 %P 157-171 %! تأثیر هدف‌مندی یارانه‌ها بر بازار فرآورده‌های چوبی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های کشور %K فرآورده‌های چوبی %K فروشندگان و کارگاه‌های مبلمان %K نرخ تورم %K هدف‌مندی یارانه‌ها %R 10.22059/jfwp.2014.50445 %X هدف‌مندی یارانه‌ها گام مهمی ‌‌‌برای شکوفایی اقتصاد کشور بود. اثر هدف‌مندی یارانه‌ها بر چوب و محصولات چوبی ایران مشخص نبود و چگونگی اثر آن بر این محصولات کارگاه‌ها و فروشگاه‌های کشور پرسشی اساسی است. روش‌‌شناسی تحقیق پیمایشی بود و با محاسبة نرخ تورم و درصد تغییرات قیمت تولیدکنندۀ چوب و فرآورده‌های چوبی و با آزمون من ویتنی یو[1] و تحلیل توصیفی به آزمون سؤال پرداخته شد. نتایج نشان می‌‌‌دهد اثر هدف‌مندی یارانه‌ها بر وضعیت اقتصادی این بنگاه‌‌های محصولات صفحه‌‌ای و چوبی صنایع مبلمان ضعیف است، اما هزینه و قیمت نهاده‌‌های آن‌ها را بیشتر از سایر موارد، مانند رقبا و رقابت، تحت تأثیر قرار داده است. نیز سفارش محصولات را بدون تغییر درآمد یا سود افزایش داده و باعث افزایش و تغییر در قیمت و مصرف برخی محصولات مانند تخته‌فیبر نیمه‌سنگین در مقایسه با دیگر محصولات شده است. آزمون من ویتنی یو نشان می‌‌‌دهد پاسخ فروشندگان و کارگاه‌ها قبل و بعد از هدف‌مندی غالباً یکسان است، اما مصرف محصولات داخلی و ارزان‌قیمت مانند تخته‌فیبر داخلی و تختۀ خرده‌چوب معمولی و همچنین تغییر قیمت انواع مبل‌‌ها و قفسه‌‌های چوبی در بعد از هدف‌مندی یارانه‌ها بیشتر بوده و در سطح 95 درصد معنی‌‌دار است. نرخ تورم تولید‌کنندۀ محصولات چوب و کاغذ در بعد از هدف‌‌مندی بیشتر از قبل از آن است.   %U https://jfwp.ut.ac.ir/article_50445_5f88d5a10972086bd5091970bd5a0849.pdf